2.1 Legislatíva upravujúca podnikateľské prostredie
Základné právne normy upravujúce podnikanie sú :
Obchodný zákonník (zákon č. 513 /1991 Zb.) je základnou právnou normou pre oblasť podnikania.
Upravuje tri relatívne samostatné okruhy hospodárskych vzťahov :
- postavenie podnikateľa (znaky podnikateľa, obchodné spoločnosti),
- obchodno-záväzkové vzťahy (kúpa a predaj),
- iné vzťahy súvisiace s podnikaním (napr. hospodársku súťaž, účtovníctvo).
Živnostenský zákon (zákon č. 455/1991 Zb.) upravuje
- podmienky živnostenského podnikania a
- kontrolu ich dodržiavania.
Obchodný zákonník (§ 2) rozoznáva štyri kategórie osôb, ktoré sú podnikateľmi.
osoby zapísané v obchodnom registri – obchodné spoločnosti a družstvá, štátne podniky,
osoby podnikajúce na základe živnostenského oprávnenia – nemusia sa zapísať do obchodného registra,
osoby podnikajúce na základe iného ako živnostenského zákona podľa osobitných predpisov – súkromní lekári, veterinári, advokáti, notári, audítori,
fyzické osoby, ktoré vykonávajú poľnohospodársku výrobu a sú zapísané do evidencii podľa osobitného predpisu (zapisujú sa do evidencie obecného úradu).
Podnikanie je v Obchodnom zákonníku vymedzené nasledovnými znakmi :
sústavná činnosť – vyžaduje súvislé alebo pravidelne opakované uskutočňovanie podnikania, príležitostná zárobková
činnosť podnikaním nie je (predaj nadbytku poľnohospodárskych produktov),
vykonávaná podnikateľom samostatne
na vlastnú zodpovednosť – podnikateľ nesie riziko za výsledky svojho podnikania, zodpovedá za prevzaté záväzky
aj prípadné straty z podnikania alebo aj úpadok,
za účelom dosiahnutia zisku – hlavný cieľ podnikania, pričom zisk sa posudzuje ako motív, zákon pritom nevyžaduje,
aby bol zisk skutočne dosiahnutý, stačí, ak podnikateľ vykonáva činnosť s úmyslom zisk dosiahnuť.
Podľa Obchodného zákonníka sa podnikom rozumie určitý celok podnikateľskej činnosti, ktorý tvoria tieto zložky:
hmotné – budovy, sklady, výrobné zariadenia, materiál, výrobky, zariadenie kancelárií,
nehmotné – obchodné tajomstvo, ochranné známky, know-how, postavenie na trhu,
osobné – kvalifikačná štruktúra pracovníkov, ich odborné zručnosti, skúsenosti.
Podnik ako celok má určitú hodnotu, ktorá sa tvorí ocenením všetkých uvedených zložiek podniku.
Podnikom nemusí byť len továreň s veľkým hmotným majetkom a početnými zamestnancami, ale aj podnik,
v ktorom pôsobí len samotný podnikateľ s minimálnym hmotným majetkom a s minimálnymi ďalšími zložkami
podnikania. Podnikateľmi môžu byť fyzické aj právnické osoby.

|
 |
|