O úroveň späť  

2.1 Legislatíva upravujúca podnikateľské prostredie


Základné právne normy upravujúce podnikanie sú :

  • Obchodný zákonník (zákon č. 513 /1991 Zb.) je základnou právnou normou pre oblasť podnikania. Upravuje tri relatívne samostatné okruhy hospodárskych vzťahov :

  • - postavenie podnikateľa (znaky podnikateľa, obchodné spoločnosti),
    - obchodno-záväzkové vzťahy (kúpa a predaj),
    - iné vzťahy súvisiace s podnikaním (napr. hospodársku súťaž, účtovníctvo).

  • Živnostenský zákon (zákon č. 455/1991 Zb.) upravuje

  • - podmienky živnostenského podnikania a
    - kontrolu ich dodržiavania.

    Obchodný zákonník (§ 2) rozoznáva štyri kategórie osôb, ktoré sú podnikateľmi.
  • osoby zapísané v obchodnom registri – obchodné spoločnosti a družstvá, štátne podniky,
  • osoby podnikajúce na základe živnostenského oprávnenia – nemusia sa zapísať do obchodného registra,
  • osoby podnikajúce na základe iného ako živnostenského zákona podľa osobitných predpisov – súkromní lekári, veterinári, advokáti, notári, audítori,
  • fyzické osoby, ktoré vykonávajú poľnohospodársku výrobu a sú zapísané do evidencii podľa osobitného predpisu (zapisujú sa do evidencie obecného úradu).


  • Podnikanie je v Obchodnom zákonníku vymedzené nasledovnými znakmi :
  • sústavná činnosť – vyžaduje súvislé alebo pravidelne opakované uskutočňovanie podnikania, príležitostná zárobková činnosť podnikaním nie je (predaj nadbytku poľnohospodárskych produktov),
  • vykonávaná podnikateľom samostatne
  • na vlastnú zodpovednosť – podnikateľ nesie riziko za výsledky svojho podnikania, zodpovedá za prevzaté záväzky aj prípadné straty z podnikania alebo aj úpadok,
  • za účelom dosiahnutia zisku – hlavný cieľ podnikania, pričom zisk sa posudzuje ako motív, zákon pritom nevyžaduje, aby bol zisk skutočne dosiahnutý, stačí, ak podnikateľ vykonáva činnosť s úmyslom zisk dosiahnuť.


  • Podľa Obchodného zákonníka sa podnikom rozumie určitý celok podnikateľskej činnosti, ktorý tvoria tieto zložky:
  • hmotné – budovy, sklady, výrobné zariadenia, materiál, výrobky, zariadenie kancelárií,
  • nehmotné – obchodné tajomstvo, ochranné známky, know-how, postavenie na trhu,
  • osobné – kvalifikačná štruktúra pracovníkov, ich odborné zručnosti, skúsenosti.


  • Podnik ako celok má určitú hodnotu, ktorá sa tvorí ocenením všetkých uvedených zložiek podniku. Podnikom nemusí byť len továreň s veľkým hmotným majetkom a početnými zamestnancami, ale aj podnik, v ktorom pôsobí len samotný podnikateľ s minimálnym hmotným majetkom a s minimálnymi ďalšími zložkami podnikania. Podnikateľmi môžu byť fyzické aj právnické osoby.


      O úroveň späť