O úroveň späť  

2.5 Registrácia firmy a regulácia podnikateľského sektora


Aj napriek čiastočným zlepšeniam sú administratívne procedúry spojené so začatím podnikania považované v krajinách Európskej únie stále za komplikované. Tento fakt potvrdzuje napríklad aktuálny rebríček Svetovej banky, v ktorom prvých 8 najlepších pozícií v hodnotení náročnosti začatia podnikania obsadili nečlenské štáty Európskej únie, Slovenská republika nachádza až na 48. mieste zo 155 krajín.

Permanentné, podnikateľmi označené za významné administratívne zaťaženie, predstavuje mesačné plnenie informačných povinností voči Sociálnej poisťovni a zdravotným poisťovniam, súvisiace s realizáciou odvodových povinností. Sociálna poisťovňa, ako aj zdravotné poisťovne už síce začali s postupným prechodom na elektronické zasielanie údajov (Sociálna poisťovňa napríklad aj pre evidenciu zamestnancov), ktoré však ešte stále nie je plnohodnotné, t.j. stále sa vyžaduje aj fyzické potvrdenie zasielaných/ohlasovaných údajov. Podobne sa s týmto problémom borí aj daňová správa.

Aj daňový úrad patrí do skupiny inštitúcií, ktoré vyžadujú takmer nepretržitý kontakt a „zásobovanie“ informáciami zo strany podnikateľa. Jeho rozsah samozrejme závisí od škály registrovaných druhov daní a frekvencie ich platenia (daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty, resp. daň z motorových vozidiel) a faktu, či je podnikateľ zároveň zamestnávateľom.

Významnú úlohu v zaťažení informačnými povinnosťami zohráva Štatistický úrad SR. Záujem úradu o informácie je pochopiteľný, spôsob ich zberu však uvaľuje na podnikateľa značné bremeno. Zákon o štátnej štatistike ustanovuje tzv. spravodajské jednotky, zaradené do štatistických zisťovaní, ktoré musia na vlastné náklady poskytovať údaje požadované Štatistickým úradom. Spravodajské jednotky podľa zákona nemôžu odmietnuť túto povinnosť a navyše musia evidovať údaje, ktoré sú úradom požadované.

Komplikovaná a pomerne podrobná je aj právna úprava požiadaviek na kvalitu pracovného prostredia. Nižšie uvedená tabuľka ilustruje rozsiahlosť a komplikovanosť tejto legislatívy, ktorú podnikatelia musia poznať a dodržiavať.

Tabuľka - Prehľad počtu legislatívnych noriem, upravujúcich rôzne aspekty požiadaviek na kvalitu pracovného prostredia
Hlavné právne normy:
Zákon NR SR č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov – zrušený a nahradený zákonom č. 126/2006 Z. z. o verejnom zdravotníctve a o zmene a doplnení iných zákonov; účinný je však až od 1. júna 2006
Zákon NR SR č. 330/1996 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v znení neskorších predpisov
Oblasť :
Počet noriem :
Choroby z povolania
3
Starostlivosť o zdravie zamestnancov
3
Zakázané práce
3
Rizikové práce
2
Pracovné prostredie
4
Chemické faktory
4
Prach
2
Karcinogénne a mutagénne faktory
2
Biologické faktory
2
Hluk a vibrácie
1
Neionizujúce žiarenie
1
Ionizujúce žiarenie
1
Denné osvetlenie
4
Umelé osvetlenie
7
Mikroklimatické podmienky
8
Iné
10
Chemická bezpečnosť
96
  O úroveň späť