2.10 Súdny systém v SR
V Slovenskej republike rozlišujeme všeobecné súdy a osobitný súd, ktorým je Ústavný súd
Slovenskej republiky. Všeobecné súdnictvo vykonávajú nezávislé a nestranné súdy.
Súdnictvo je v Slovenskej republike dvojstupňové.
Na konanie v prvom stupni sú príslušné okresné súdy. Krajský súd rozhoduje ako odvolací súd.
Najvyšší súd Slovenskej republiky rozhoduje ako dovolací súd. Najvyšší súd Slovenskej republiky
nikdy ako najvyšší orgán súdnej moci nekoná v prvom stupni.
Súdy rozhodujú v občianskoprávnych a trestnoprávnych veciach, preskúmavajú aj zákonnosť
rozhodnutí správnych orgánov. Rozhodujú v senátoch, ak zákon neustanoví, že vo veci rozhoduje
jediný sudca. Zákon ustanovuje, kedy sa na rozhodovaní senátov zúčastňujú aj prísediaci
sudcovia z radov občanov a v ktorých veciach môže rozhodnúť aj zamestnanec súdu poverený sudcom.
Ústavný súd Slovenskej republiky je nezávislý súdny orgán ochrany ústavnosti (čl.124 Ústavy SR).
Základné postavenie Ústavného súdu, sudcov Ústavného súdu upravuje Ústava SR. Okrem toho, že
rozhoduje o súlade noriem nižšej právnej sily s normami vyššej právnej sily, Ústavný súd
rozhoduje i kompetenčné konflikty medzi ústrednými orgánmi štátnej správy, ak zákon
neustanovuje, že tieto spory rozhoduje iný štátny orgán. Ústavný súd rozhoduje i o
rôznych sťažnostiach, podáva výklad ústavy alebo ústavných zákonov, ak je vec sporná.
Podrobnosti o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky špecifikuje osobitná právna norma.
Sústava súdov v SR platná od 1. 1. 2005 :
Zdroj : Ministerstvo spravodlivosti SR
Vnímanie transparentnosti medzi podnikateľskými subjektami v SR
Zdroj : Ministerstvo spravodlivosti SR
Zdroj : Ministerstvo spravodlivosti SR
2.10.1 Vymáhateľnosť práva
Jednoduchosť či náročnosť vymáhateľnosti práva je medzinárodne meraná troma indikátormi:
počet procedúr počítaných od momentu podania žaloby po vlastnú platbu,
b) s tým spojený čas trvania a
c) vyvolané náklady vyjadrené ako % hodnoty dlhu.
V Slovenskej republike náklady spojené s vymáhateľnosťou práva (zmlúv) tvoria 15% hodnoty
dlhu v porovnaní so 17,3% ako regionálnym priemerom a 10,8% priemerom krajín OECD.
Ukazovateľ |
Slovensko |
Regionálny priemer |
OECD priemer |
Počet procedúr |
27 |
29 |
19 |
Doba (dni) |
565 |
413 |
229 |
Náklady (% dlhu) |
15.0 |
17.3 |
10.8 |
Zdroj: Správa o stave podnikateľského prostredia za roky 2004/5
Tabuľka nižšie zobrazuje hlavné indikátory pre meranie vymáhateľnosti práva. Tie zahŕňajú :
počet procedúr od momentu podania žaloby na súd po moment platby vyrovnania,
b) s tým spojený čas v kalendárnych dňoch a
c) náklady ako napr. súdne poplatky, či honorár obhajcu, kde je využívanie služieb právneho
zástupcu povinné resp. obvyklé; alebo náklady na administratívny dlh použitý na procedúry vedúce
k oslobodeniu, vyjadrené ako percento hodnoty dlhu.
Slovensko teda patrí medzi krajiny s najvyšším počtom procedúr spojených s vymáhateľnosťou práva (27) a
bezprecedentne vedie i v počte dní spojených s vymožením práva (565 dní).
|
 |
|