2.8 Vlastnícke práva, ich ochrana a vymáhateľnosť práva
Podľa odhadov Štatistického úradu SR podiel súkromného sektora na tvorbe HDP v roku 2005
dosiahol 90,6 percenta (o 0,5 percentného bodu viac ako v roku 2004). Prakticky úplne
v súkromných rukách je obchod (99,8 %), stavebníctvo (99,7 %) a poľnohospodárstvo
(rovných 99 %). Inak je to v priemysle – podiel súkromného sektora na tvorbe HDP
tu predstavuje sotva 86 %. V doprave dosahuje iba 63,6 % a v lesníctve menej ako 47 %.
V registri organizácií spadajúcich do podnikateľského sektora eviduje Štatistický úrad SR
vyše sedemsto subjektov s prevažujúcim vlastníctvom štátu alebo samospráv, ktoré spolu
zamestnávajú okolo 180-tisíc ľudí (do podnikateľského sektora sa od roku 2005 zahŕňa aj
zdravotníctvo, nie sú tu však zaradené školy ani subjekty pôsobiace v ďalších službách
prevažne financovaných z verejných zdrojov).
Rešpektované a neobmedzované súkromné vlastníctvo a právo vlastníkov slobodne nakladať
s ich majetkom sú základom pre zdravé podnikateľské prostredie a úspešné fungovanie
trhovej ekonomiky. V minulosti boli a dnes sú hlavným zdrojom bohatstva a (ekonomickej)
slobody jednotlivca, ako aj celej spoločnosti.
Ústavný rámec v Slovenskej republike pre zásahy štátnej moci do súkromného vlastníctva
je vymedzený v čl. 20 ods. 4 Ústavy, ktorý pripúšťa vyvlastnenie alebo nútené obmedzenie
vlastníckeho práva za splnenia nasledovných podmienok: (1) iba v nevyhnutnej miere,
(2) vo verejnom záujme, (3) na základe zákona a (4) za primeranú náhradu. Podobne, ale nie
totožne, vymedzuje vyvlastnenie aj Listina základných práv a slobôd, podľa ktorej* je
vyvlastňovanie alebo nútené obmedzenie vlastníckeho práva možné len vo verejnom záujme,
a to na základe zákona a za náhradu.
Ochranu vlastníckych práv fyzických a právnických osôb zabezpečuje štát aj prostriedkami
zakotvenými v normách trestného práva. Trestný zákon poskytuje trestnoprávnu ochranu
všetkým druhom vlastníctva. Počnúc 1. januárom 2006 vstúpili platnosti nové trestnoprávne
kódexy. Zmeny, ktoré prinášajú majú podľa zámerov zákonodarcu prispieť k účinnejšej a
rýchlejšej ochrane práv a oprávnených záujmov fyzických a právnických osôb a tiež
záujmov celej spoločnosti.
Za dôležité možno považovať ustanovenie o trestnej zodpovednosti za nevyplatenie mzdy
a odstupného podľa § 214 Trestného zákona. To umožňuje sankcionovať podnikateľa,
ktorý nevyplatí „zamestnancovi mzdu, plat alebo inú odmenu za prácu, náhradu mzdy
alebo odstupné, na ktorých vyplatenie má zamestnanec nárok, v deň ich splatnosti,
hoci v tento deň mal peňažné prostriedky na ich výplatu, ktoré nevyhnutne nepotreboval
na zabezpečenie činnosti právnickej osoby alebo činnosti zamestnávateľa, ktorý je
fyzickou osobou, alebo vykoná opatrenia smerujúce k zmareniu vyplatenia týchto
peňažných prostriedkov“ trestom odňatia slobody až na tri roky.
_________________________________
*V článku 11 ods. 4 (ústavný zákon č. 23/1991 Z.z.).
|
 |
|